Dzieci na początkowych etapach nauki nie są zbyt entuzjastycznie nastawione do nauki pisania liter, wykonywania samodzielnych rysunków, czy wyklejania prac plastycznych. Ich opór rośnie, gdy spostrzegają, że są mniej zaradne od rówieśników. Na szczęście tym edukacyjnym problemom mogą zaradzić odpowiednio dopasowane ćwiczenia grafomotoryczne.
Jak przekonać dziecko, by wzięło udział w ćwiczeniach grafomotorycznych?
Najlepiej sposobem i lekkim podstępem. Początkowo można nakłonić je do robienia laurek, które będą prezentem z okazji drobnych rodzinnych uroczystości. Potem można urządzić wystawę jego prac na kuchennej lodówce i chwalić je przy każdej możliwej okazji. Gdy maluch nauczy się ładnie rysować, można go namówić na powolną naukę pisania. W końcu laurki nie mogą być takie puste, bez jakichkolwiek życzeń w środku. Gdy dziecko przystanie na tę propozycję, wtedy można przejść do regularnych ćwiczeń.
Czego absolutnie nie wolno robić podczas ćwiczeń grafomotorycznych z dzieckiem?
Prowadząc ćwiczenia grafomotoryczne- nie powinno się przede wszystkim:
• krzyczeć na dziecko i go szarpać, bo to je mocno stresuje.
• wyręczać je w robieniu prac lub nagminnie je pośpieszać.
• dostarczać mu zbyt wielu bodźców zewnętrznych, bo to nie sprzyja skupieniu.
• porównywać go do innych sprawniejszych koleżanek i kolegów, bo to może realnie zaniżyć jego późniejszą samoocenę.
• ulegać jego fochom i fanaberiom. Może początkowo owe zajęcia motoryczne będą sprawiały mu trudność, jednak z czasem zacznie dostrzegać własne postępy.